Artikeln publicerades 11 april 2019

The future of outdoor experiences

Vilka drivkrafter, önskemål och krav har framtidens naturturister? Kairos Future berättar i rapporten The future of outdoor experiences om fyra olika målgrupper och deras syn på utomhusupplevelser.

Nya målgrupper vill ut i naturen

Enligt denna rapport från Kairos Future så förändras naturturismens målgruppskarta. Tillväxtmarknaderna Kina och Indien blir större, äldre blir piggare och människor kan därför vistas i naturen längre upp i åldrarna. Samtidigt bor allt fler i städer och längtar ut till naturen.

Naturturisternas krav och förväntningar kommer variera mer i framtiden. En nyckel till framgång för destinationer och företag kommer vara att utforma upplevelsen efter individernas behov och önskemål.

Många av de nya målgrupperna har det gemensamt att de efterfrågar lite mer service, lite mer tillrättalagt, lite mer paketerat, lite mer bekvämlighet. Vilket skapar många nya möjligheter för naturföretagarna.

Hur ser då de nya målgrupperna ut? Genom att analysera engelska, svenska, tyska och kinesiska inlägg om utomhusupplevelser på sociala medier så har Kairos Future identifierat fyra undergrupper av naturintresserade besökare med olika önskemål och drivkrafter.

Kicksökaren

Gruppen kicksökare vill utmana sig själva och söker sig helst till relativt orörda och genuina miljöer. De tenderar inte att spendera så mycket pengar utöver själva aktiviteten som står i fokus. Kicksökare planerar det mesta själva och kommer förberedda med full utrustning.

Trygghetssökaren

Trygghetssökarna vill ägna sig åt aktiviteter lite utanför deras bekvämlighetszon, men är inte lika utmanande som kicksökarna. Aktiviteterna bör i stället vara mer strukturerade och organiserade av en guide eller expert. Den här gruppen vill även ha nära till bra bekvämligheter och god mat och dryck.

Autenticitetssökaren

Autentitetssökarna beskrivs som erfarna och långsiktiga. Istället för att söka korta adrenalinkickar så uppskattar de aktiviteterna i sig. De är vanligtvis utrustade när det kommer till kartor och klädsel och ägnar sig gärna åt en aktivitet en längre tid. En del vill bo på hotell eller i stuga men många lockas av campinglivet. Utöver naturintresset så är gruppen även intresserad av att uppleva god mat, shopping och gatumarknader med livemusik.

Innehållssökaren

Innehållssökarna har fokus på att dokumentera det vackra i naturen och vill därför hitta de bästa platserna att fotografera på. Målgruppen är rätt bekväm av sig och besöker ofta affärer, restauranger och caféer. De reser ofta i grupp och anlitar gärna en guide. När det gällande boende kan gruppen både tänka sig charmiga äldre stadsdelar och landsbygd med idyllisk natur.

Länk

Tourism in Skåne presenterar rapporten i en guide på sin webbplats. Där kan du även ladda ner en kortversion på svenska av Kairos Futures rapport.

Tourism in Skånes guide om framtidens outdoor-upplevelser. Länk till annan webbplats.