Artikeln publicerades 1 februari 2022

10 globala konsumenttrender 2022

Kvinna som sitter vid datorn och kommunicerar med en tjej

Konsumenternas behov och preferenser har utvecklats på ett aldrig tidigare skådat sätt under de senaste 18 månaderna. Euromonitor Internationals har undersökt de största globala konsument­trenderna för 2022. De identifierar vilka beteenden som kommer att hålla i sig och ger rekommendationer till företag.

Det här är trenderna som kommer att styra affärsstrategierna i år.

Backup-planerare: Störningar i leveranskedjan leder till val av näst bästa alternativ

Brist i försörjningskedjan tvingar företag att svänga om och tillhandahålla nya lösningar för att kunder ska få tillgång till produkter och tjänster. Om konsumenten har svårt att köpa det de önskar så letar en så kallad backup-planerare efter sätt att köpa liknande föremål eller hittar kreativa lösningar för att få alternativ. Företag och distributörer bör använda data för att förbättra försörjningskedjans synlighet, finslipa verksamheten och hur de ska tänka om kring investeringar.

Klimatförändrare: En värld med låga koldioxidutsläpp

Grön aktivism och en livsstil med låga koldioxidutsläpp är här för att stanna. Konsumenter förväntar sig att varumärken ska ta sitt ansvar när klimathotet ökar vilket visar sig i att de väljer klimatsmarta produkter. Företag måste minska sitt koldioxidavtryck och anpassa sina erbjudanden efter dessa förväntningar.

78 procent av yrkesverksamma tror att klimatförändringarna kommer att påverka konsumenternas efterfrågan, förändrade beteenden, behov och preferenser.

Digitala seniorer: Från motstånd till tillit

Pandemin fick äldre konsumenter att uppskatta fördelarna med den digitala världen. När de nu blivit mer bekväma med teknik så är sannolikheten större att dessa digitala seniorer använder digitala tjänster och gör inköp digitalt. Företag som framgångsrikt tar till sig denna trend bör utveckla lättanvända enheter och förenkla befintlig teknik.

Finansintresserade: Demokratiserad penninghantering

Människor får förtroende för att investera och bli kunniga sparare för att stärka sin ekonomiska trygghet. Finansintresserade tar kontroll över sina pengar och använder tjänster för att spåra sina transaktioner. Återförsäljare och varumärken bör samarbeta med finansiella tjänsteföretag för att underlätta alternativa betalningsformer, såsom kryptovalutor eller "köpa nu, betala senare", för att bygga en integrerad upplevelse för den som handlar.

Den stora livsförändringen: Passion driver förändring

Pandemin har fått konsumenter att göra drastiska personliga förändringar och omvärdera sina värderingar, livsstil och mål. Vi såg rekordmånga anställda lämna sina jobb förra året. Företag har en möjlighet att förnya varor, tjänster och upplevelser som svarar mot detta. Marknadsföring behövs som erkänner och omfamnar omvälvningen.

Metaverse-rörelsen: Simulerade digitala 3D-ekosystem i framtiden

Fysiska och virtuella världar kolliderade förra året. Den digitala världen utvecklades bortom virtuella hangouts till 3D-verkligheter. Konsumenter omfamnar dessa digitala platser för att umgås. Varumärken som Gucci och Facebook har redan börjat investera i Metaverse. Under 2022 kommer det att finnas möjligheter för företag att bygga upp mervärde i detta nya digitala ekosystem. De kan till exempel driva e-handel och virtuell produktförsäljning när det expanderar.

Secondhand, återhandel och marknadsplatser för likasinnade

Sparsamhet är trendigt. Konsumenter går från ett ägande till ett upplevande tankesätt. Hållbarhet och individualitet tar bort stigmat som är förknippat med secondhand och driver på handel mellan privatpersoner. Företag måste göra mer med mindre. Att investera i initiativ för cirkulär ekonomi, såsom återvinning, uthyrning eller återförsäljningsprogram, kommer att öka värdet samtidigt som det påverkar miljön positivt.

33 procent av konsumenterna köper begagnade föremål minst varannan månad.

Stadsbor på landsbygden: Det bästa av två världar

Förra året letade konsumenter efter en utomhusoas och flyttade tillfälligt till landsbygden för att få rymligare bostäder och grönare landskap. Nu håller denna flytt på att bli permanent. Men inte alla konsumenter är redo att ge upp stadslivet. Stadsborna vill också ha dessa förmåner till sina stadsdelar. Att till exempel införliva inomhusjordbruk och takträdgårdar i storstadsområden kommer att få gensvar.

Individualitet och autenticitet driver lycka

Acceptans, egenvård och inkludering är i framkant i konsumenternas livsstil. Konsumenter prioriterar sin lycka, känner sig bekväma med sig själva och unnar sig varor och tjänster som höjer deras självkänsla. Företag måste stödja konsumenterna på deras resa och förstå deras prioriteringar för att kunna innovera. Erbjudanden som hjälper konsumenter att känna sig nöjda, positiva och självsäkra kommer att lyfta varumärket.

Socialisationsparadoxen: En delad återgång till livet före pandemi

Konsumenter närmar sig en återgång till livet före pandemin på olika sätt. Vissa konsumenter är ivriga, medan andra är tveksamma till att återuppta sina normala aktiviteter. Detta skapar socialisationsparadoxen. Företag måste ta hänsyn till konsumenters olika stora behov av säkerhet. Även om konsumenter handlar online för bekvämligheten eller säkerhetens skull så längtar de också efter meningsfulla mänskliga kontakter. Att använda ett blandat tillvägagångssätt för att tillgodose konsumenternas nya norm är avgörande.

Vill du veta mer om 2022 års trender?

Ladda ner hela rapporten Top 10 Global Consumer Trends 2022 för djupgående trendbeskrivningar, fallstudier och strategiska rekommendationer.
Gå in på denna länk för att ladda ner rapporten Länk till annan webbplats.