Artikeln publicerades 22 september 2021
Målgruppsanalys Sverige 2021
I juni 2021 frågade Visit Sweden 1179 svenskar om deras preferenser kring att resa i Sverige. Frågeställningarna spände från drivkrafter, intressen, värderingar och miljöhänsyn i resandet till hur svenskar mår under pandemin.
Visit Sweden beskriver i sin målgruppsanalys vilka drivkrafter svenskar har till en semesterresa i Sverige. Vart vill svenskar helst resa och och vad vill de helst göra på sin semester? Här är den generella listan över deras favoritaktiviteter.
Svenskars 10-i-topp-lista över semesteraktiviteter:
- Uppleva städer (54 procent)
- Besöka familj/vänner i Sverige (54 procent)
- Utomhusupplevelser/naturaktiviteter (vår, sommar, höst) (46 procent)
- Kulinariska upplevelser (44 procent)
- Rundresa i Sverige (43 procent)
- Uppleva landsbygden (39 procent)
- Vandring (36 procent)
- Kulturupplevelser (36 procent)
- Besöka nöjesparker, familjeattraktioner eller djurparker (36 procent)
- Evenemang (34 procent)
Undersökningen visar på att svenskar vill göra många olika saker på sin semester och gärna i kombination på turistmålet. Aktiviteterna sorterades in under områdena mat, kultur och natur.
Svenskar och mat
Svenskar gillar det lokala. Visit Sweden ser att 4 av 10 svenskar vill besöka gårdsbutiker, producenter av lokala råvaror samt lokala matmarknader och saluhallar på platserna de besöker.
Svenskar och kultur
Svenskar vill gå på restaurang, besöka berömda platser och sevärdheter samt besöka parker och trädgårdar. Kan en kulturupplevelse kombineras med en mat- och naturupplevelse så är svensken nöjd.
Svenskar och natur
Friluftslivet har i och med pandemin fått ett uppsving och svenskar har ett stort intresse av att vara ute i naturen. En anledning är att naturen är en viktig plats för svenskar att återhämta sig på. På semestern vill vi gärna koppla av och njuta av naturens skönhet, vandra och övernatta ute. De sökord svenskar har sökt mest på i ämneskategorin naturfenomen är norrsken, sjöar, skogar, midnattsol, fjordar, glaciärer och vattenfall.
Hur svenskar planerar och bokar sin Sverigeresa
Det är främst tre kanaler som står för den största inspirationen inför Sverigeresan: Google, vänner och familj samt reseportaler. 74 procent vill boka sin resa på egen hand online. I rapporten kan du läsa mer om svenskars beteende i planera och boka-fasen.
Semestern är viktig
En semester är för de allra flesta en stor investering, både i tid och pengar men även i relationer. Titta på vad svenskar vill göra på sin semester och bygg ihop flexibla resekomponenter som kan adderas utefter kundernas önskemål. Kommunicera gärna det lokala utbudet och hjälp varandra bli tydligare i att tala om vad ni erbjuder tillsammans för att på så sätt stärka ert resmål och er destination.
Länk
Ladda ner rapporten längst ner på Visit Swedens webbplats Länk till annan webbplats.
Visit Sweden
Visit Sweden är ett helstatligt bolag med uppdrag att marknadsföra Sverige som resmål för både svenska och internationella besökare. De delar även med sig av fakta och insikter i sin kunskapsbank om målgrupper, reseled och varumärket Sverige.