Artikeln publicerades 19 oktober 2021

Resetrender 2022

Par som fikar på café.

Hur ser framtiden ut för resandet? Booking.com har gjort en omfattande undersökning för att försöka förutsäga hur resandet kommer att utvecklas under 2022.

Booking.com har genomfört en stor internationell undersökning om resetrender. De har identifierat hur resenärer kommer att återupptäcka sin reslust under det kommande året och sammanfattar det i sju trender. Totalt deltog 24 055 personer från 31 länder i undersökningen.

2022 kommer att vara ett år då det gäller att hantera oförutsägbarheten på bästa möjliga sätt. Många vill också börja ta igen förlorad semestertid. Antalet resenärer som känner att de behöver göra detta har ökat med 52 procent sedan förra året.

1. Semester som vitaminboost

Istället för daglig träning och meditation så kommer resor att vara den bästa formen av egentid eller self care under 2022. Över tre fjärdedelar av personerna anger att resor förbättrar deras mentala och känslomässiga välbefinnande mer än andra former av vila och avkoppling.

Efter mer än ett år av reserestriktioner och ständig förändring läggs nu stort fokus på de positiva effekter resor har på vår hälsa och välbefinnande. Nästan två tredjedelar av de svarande (62 procent) säger att de inte insåg hur viktigt resande var för deras välmående förrän resandet inte längre var möjligt. 84 procent säger att en inplanerad semester har en positiv inverkan på deras emotionella välbefinnande.

Vad gör resor till den perfekta formen av self care? En fjärdedel (26 procent) anger att resor är ett sätt för dem att gå utanför sin komfortzon och få ny energi. Av dessa 26 procent säger två tredjedelar (66 procent) att ett miljöombyte hjälper dem att ladda batterierna, och över hälften uppger att det som får dem att må bättre är att uppleva en ny livsstil. Andra säger att de får energi av att uppleva en ny matkultur (57 procent) eller höra ett nytt språk (35 procent). Efter mer än 18 månader av dagar som liknar varandra är en dos av något helt annat precis vad många behöver. Detta kommer att bidra till att resenärerna mår bättre än tidigare när de återvänder från sina resor under 2022.

2. Ta en paus från (hemma)kontoret

När pandemin slog till blev våra bostäder runt om i världen även våra kontor och vi upptäckte fördelarna med att kunna jobba på distans. Under 2022 kommer vi dock att se en betydande ökning av människor som vill återupprätta en hälsosam balans mellan jobb och privatliv. Nu kommer semestertiden vara strikt arbetsfri för tre fjärdedelar av de svarande (73 procent). Det var inte alltid fallet under 2021, då vi suddade ut gränserna mellan jobb. Trots flexibiliteten i att kunna arbeta på distans så föredrar 59 procent av svaranden en kortare men helt jobbfri semester under 2022. 50 procent uppger att de har jobbat fler timmar och använt färre semesterdagar under pandemin. Därför förväntas allt fler ta ut sina välförtjänta semesterdagar under 2022.

3. Alla första-gången känslorna

Många av oss har glömt var passet är eller till och med hur man packar, men den ringrostiga känslan kommer snart att ge vika för en genuin glädje över till och med de mest rutinmässiga aspekterna av att resa under 2022. Efter att ha känt sig fast så länge kommer resenärer njuta av varje ögonblick. En femtedel (19 procent) ser allra mest fram emot den spänning och förväntan som infinner sig när resan påbörjas. Från att finjustera spellistan för hyrbilen till att spana in allt det läckra som tax free-sortimentet har att erbjuda.

Tre fjärdedelar (75 procent) av resenärerna säger att det är roligare när färden till resmålet känns som en del av själva resan. Det som tidigare kändes vardagligt – att luta huvudet mot tågfönstret medan landskapet sveper förbi eller att gå vilse i en labyrint av slingrande kullerstensgator för att plocka upp nycklarna till semesterlägenheten – kommer att kännas som ren lycka nästa år. En majoritet av resenärerna säger att de snabbt blir på bättre humör av enkla nöjen som att känna solen på huden (77 procent) eller se på havet och stora sjöar (82 procent). Två tredjedelar (58 procent) säger att de till och med kommer att njuta av osäkerheten i att navigera kollektivtrafiken i en ny stad på ett främmande språk.

4. Lokalsamhället i första hand

På grund av reserestriktionerna så var det många som upptäckte sitt närområde under pandemin. Människor har stöttat små lokala företag eller tillbringat mer tid än någonsin i den närliggande parken. Denna önskan om att uppleva lokalsamhället kommer att finnas kvar även när vi åker på semester under 2022. Då kommer vi försöka vara mer medvetna om vår påverkan på de platser vi besöker och på människorna som bor där.

Över hälften (58 procent) av de svarande uppger att det är viktigt att deras resa är till fördel för den plats de besöker. 57 procent skulle uppskatta en app eller hemsida som ger rekommendationer kring de resmål där ökad turism skulle ha en positiv inverkan på lokalsamhället. 73 procent vill ha autentiska upplevelser som är representativa för den lokala kulturen. Dessutom vill 68 procent att pengarna de spenderar när de reser går till lokalsamhället.

Under 2022 kommer de svarande att mer noggrant undersöka hur boendet de väljer stöttar lokala företag (31 procent) eller hur turismen påverkar eller förbättrar de lokala samhällena (29 procent).

5. Svep till höger på nya platser och ansikten

För många innebar pandemin att de tillbringade en lång och intensiv period med sina nära och kära. Booking.com förväntar sig att resenärer använder sina semestrar under 2022 som en möjlighet att i stället utöka sina sociala kretsar. Två tredjedelar (60 procent) uppger nämligen att de vill träffa nya människor medan de är iväg. 64 procent av resenärerna ser fram emot att umgås när de är på semester och 49 procent vill bo nära ett livligt nattliv.

Booking.com förutspår även en återkomst av semesterromansen. Efter att ha tröttnat på att svepa förbi samma ansikten under de senaste månaderna, så kommer personer använda sina dejtingappar under semestern som ett spännande sätt att hitta kärleken. Hälften av de svarande hoppas få uppleva en romans under nästa resa. Men romantiken behöver inte ta slut vid hemresan. Då videosamtal blivit en del av vår vardag så kan en hel del av dessa semesterromanser utvecklas till något mer långvarigt.

6. Säg bara ja

Efter att ha fått höra "nej" under så lång tid kommer resenärer att ha ett mer positivt synsätt under 2022. Faktum är att 63 procent kommer att skippa allt som känns för organiserat. I stället för att ha ett detaljerat schema fullt av aktiviteter så kommer de satsa på en flexibel semester där man gör det man känner för. Det kommande året handlar om spontana resor där resenärerna kommer att svara på varje oväntad vändning och överraskning under resan med ett rungande "ja!".

Nästan tre fjärdedelar (72 procent) anger att de kommer att säga ja till varje semestermöjlighet som budgeten tillåter. För de 49 procent som har sparat genom att inte åka på några stora resor sedan pandemins början så kommer pengar inte att vara något problem under 2022. Två tredjedelar (61 procent) är mer öppna för olika typer av semestrar än innan pandemin. 65 procent bryr sig inte om vart de åker på semester så länge det är den typ av resa de gillar. De är bara glada över att komma hemifrån.

Under 2022 kommer tekniken att spela en nyckelroll när det gäller spontanitet, eftersom den ökar möjligheten att boka när man är på språng och anpassa planerna. Hela 55 procent söker sig till de senaste tekniska innovationerna som reseindustrin erbjuder för att få ett "överraskningsalternativ" som ger en totalt annorlunda reseupplevelse baserad på resenärens tidigare preferenser eller budget.

En sådan positiv inställning kommer att öppna upp mer delar av världen för resenärer än någonsin tidigare. Många kommer att ha en mer äventyrlig inställning till sina semesterval och kanske till och med när det gäller resesällskapet. Resenärer kommer att leta efter dem som också "bara säger ja” och över en tredjedel (35 procent) av resenärerna vill resa med någon som gillar att vara spontan.

7. Omfamna det oförutsägbara

Osäkerheten kommer fortsätta att spela en stor roll under 2022. Även om vi inte kan förändra eller förutspå varje ny överraskning eller utmaning så kommer vi att omfamna dem. Efter att ha hållit kontakten med hjälp av teknik under de senaste 18 månaderna så kommer våra favoritappar nu att hjälpa oss navigera igenom osäkerheterna under våra resor. Två tredjedelar (62 procent) av resenärerna anger att tekniken hjälper dem att minska oron kring resor.

Tekniken kommer att fortsätta hjälpa oss med oförutsägbara problem på vägen med ännu större finess och proaktivitet. Ett exempel är AI-tjänster för snabböversättning, som gör det enklare för resenärer att diskutera sista minuten-ändringar direkt med boenden och hyrbilsleverantörer som inte talar samma språk. Ett annat exempel är maskininlärningsmodeller som automatiskt informerar boendet om en sen ankomst på grund av att flyget är försenat. Därför förväntar sig Booking.com en ökad användning av prediktiv teknik som kan hjälpa resenärer att fatta mer välgrundade beslut. Särskilt med tanke på att två tredjedelar (69 procent) skulle vara intresserade av en innovativ tjänst som i förväg kan förutsäga vilka länder som är säkra att resa till, eller automatiskt föreslå resmål som är enkla att resa till baserat på hemlandets och resmålets nuvarande krav gällande covid-19 (67 procent).

Oavsett hur exakta maskininlärningens förutsägningar kan vara så kommer resebranschen att fortsätta att prioritera flexibilitet. Resenärernas tre viktigaste prioriteringar är nämligen försäkring att inte förlora några pengar (42 procent), möjligheten till att avboka (33 procent) och möjligheten att omboka kostnadsfritt (32 procent).

Länk

Få en djupare inblick i Booking.coms resetrender för 2022 Länk till annan webbplats.

Om undersökningen

Undersökningen "Travel Predictions 2022" beställdes av Booking.com och genomfördes bland ett urval vuxna som planerar att resa i jobbet eller privat under de kommande 12-24 månaderna. Totalt deltog 24 055 personer från 31 länder. Personerna genomförde en onlineenkät i augusti 2021. Booking.com har därefter kombinerat undersökningen med sin egna data och expertkunskap för att förutspå hur resandet kommer att förändras det kommande året.