Artikeln publicerades 25 november 2021

Trending in travel -
Emerging consumer trends in Travel & Tourism in 2021 and beyond

Ett par sitter och fikar på utomhuscafé

Trip.com Group och World Travel & Tourism Council utforskar trenderna som formar resebranschens återhämtning. De lyfter fram vilka trender som kan vara kortvariga och vilka som kan dröja sig kvar på lång sikt.

Rapporten fokuserar på bokningstrender, konsumentöverväganden och konsumentprofiler. Den innehåller även exempel på marknader vars motståndskraft har gett en plattform för återhämtning av rese- och turismsektorn. De senaste prognoserna från World Travel & Tourism Council visar en stark tillväxt i internationella besökare för 2022, då fler destinationer runt om i världen lättar på restriktionerna och vaccinationsfrekvensen fortsätter att stiga.

Rapporten visar hur allvarliga resebegränsningar runt om i världen har resulterat i en betydande ökning av inhemsk turism. Inrikes hotellbokningar ökar med mer än 200 procent på Trip.coms plattform i år jämfört med 2019. Även om inrikesresor kommer att ge ett välbehövligt uppsving för sektorn, är återkomsten av internationella resor avgörande för att återuppta den globala ekonomin

Enligt resultaten har Covid förändrat människors sätt att resa – från att yngre generationer var de första att återvända till att resa, till ökad efterfrågan på längre vistelser, vikten av avgiftsfria avbokningar och förbättrade hälso- och säkerhetsprotokoll. På grund av pågående reserestriktioner söker resenärer i allt större utsträckning sekundära resmål som sin favoritdestination. Enligt Trip.com:s hotellbokningsdata är Abu Dhabi (Förenade arabemiraten), Chiang Mai (Thailand), Doha (Qatar), Florens (Italien) och Frankfurt (Tyskland) de populäraste sekundära destinationerna i sina respektive länder 2021.

Bokningar för friluftsliv kommer att dominera på kort och medellång sikt. I Kina som är en av världens största resemarknader så har till exempel dessa bokningar ökat med 265 procent under första halvåret 2021 jämfört med samma period förra året. Resepausen under pandemin har också ökat konsumenternas iver att resa mer hållbart. Mer än åtta av tio (83 procent) av globala resenärer säger att de skulle prioritera hållbart resande i framtiden.

Som ett exempel på detta lyfter rapporten att 68 miljoner resenärer har valt att boka ett "Greener Choice"-märkt flyg på Skyscanner sedan det lanserades 2019. Det är ett flyg med jämförelsevis lägre koldioxidutsläpp. Rapporten visar också att 70 procent av resenärerna i många stora länder så som USA, Spanien, Storbritannien, Kanada och Japan planerar att spendera mer på resor 2022 än de har gjort under de senaste fem åren. Även mer än de spenderade 2019 – ett av de bästa åren för resor och turism.

Resenärers önskan att upptäcka världen förblir oförminskad, vilket ger hopp för framtiden för resor och turism. Rapporten menar att konsumenter kommer att stödja länder och företag som lyckas anpassa sig och levererar autentiska upplevelser samtidigt som de prioriterar en hållbar tillväxt.

Länk

Läs rapporten Trending in travel (på engelska) Länk till annan webbplats.