Utveckla ditt företag inom vandringsturism

Penna

Efterfrågan på naturupplevelser och vandringsprodukter växer. Tourism in Skåne har tagit fram en guide med inspiration, trender och tips för hur företag kan utvecklas inom vandringsturism.

Trender som påverkar

I guiden kan du läsa om hur olika trender påverkar naturturismen och utvecklingen av hållbara produkter.

Tid och energi - de nya valutorna

Människor är mer måna om att maximera sin tid och vill snabbt förstå ditt erbjudande. Ge förslag på olika ledsträckor för olika målgrupper.

Tryggare och bekvämare

I en urban värld och med besökare ovana vid natur så kan företag behöva erbjuda mer information och service.

Digitalisering - en självklarhet

Bra service och information behöver också finnas i företagets digitala kanaler. Till exempel i form av onlinebokning och en webbsida med aktuell och lättillgänglig information.

Längtan efter äkta och genuint

Besökarens vandringsupplevelse kan förhöjas med närodlad mat och lokal kultur. Försök lyfta fram och locka med det som ur resenärens perspektiv är unikt svenskt.

Med puls över stock och sten

För vandringsleder finns det flera möjliga målgrupper som kan lockas dit för att motionera på sitt sätt.

Fokus på hjärnans prestationsförmåga

Hjärnan behöver precis som kroppen också träna och återhämta sig. Här fyller naturen en viktig funktion. Besökare kan få hjälp med att lära sig nya saker på resmålet eller att varva ner med yoga i naturen.

Fem olika vandringsprofiler

Genom att utgå från och anpassa sig efter olika profiler så kan företag bli mer träffsäkra i sina produkter och sin kommunikation. I guiden kan du läsa om behoven och drivkrafterna hos fem olika vandringsprofiler:

  • Flanören
  • Vagabonden
  • Trekken
  • Novisen
  • Vandrare med barn