Om turism och besöksnäring
Här får du kunskap om svensk turism och besöksnäring. Börja med att se filmen och läs sedan vidare på denna webbplats.
Film: Turism och besöksnäring -
Mot en hållbar framtid
Definition turism och besöksnäring
Turism omfattar människors aktiviteter när de reser till och vistas på platser utanför sin vanliga omgivning för kortare tid än ett år för fritid, affärer eller andra syften (Källa: UNWTO)
Besöksnäringen är alla de företag och aktörer som har någon del av sin försäljning till turister.
Turismens betydelse för Sverige
Turism skapar attraktiva platser
Med turism följer ofta ett större utbud av kultur, nöjen och shopping men även bättre infrastruktur och samhällsservice. Det skapar attraktiva platser för både boende, besökare, företag och investeringar. Läs om hållbar platsutveckling
Turism skapar jobb
I besöksnäringen arbetar människor med olika kompetens och utbildning, inom många olika branscher och yrken och med olika slags arbetsuppgifter. Alla behövs!
Läs om jobb och kompetens i näringen
Mot en hållbar utveckling
För att turism och besöksnäring ska vara miljömässigt, socialt och ekonomiskt hållbar behövs arbete med att till exempel minska klimatavtrycket genom hållbara transporter och minskat slitage i natur- och kulturområden. Arbeta med inkluderande arbetsplatser och besöksmål samt prioritera goda arbetsvillkor och kompetensförsörjning.
Läs om arbetet mot en hållbar utveckling
Bidrar till mål i Agenda 2030
Hållbar turism är en viktig del av Agenda 2030. UNWTO, världsturismorganisationen, har pekat ut hur turism kan bidra till målen. Det är uttryckligen en del av mål 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt, mål 11 Hållbara städer och samhällen, mål 12 Hållbar konsumtion och produktion samt mål 14 Hav och marina resurser.
Läs hur turism bidrar till de 17 globala målen
Innovation - ett verktyg för näringens utmaningar
Innovation är viktigt för svensk turism och besöksnäring och är ett verktyg för att lösa de utmaningar som näringen står inför.
Här hittar du kunskap och inspiration kring innovation.
Framsyn - ett verktyg för framtidens turism och besöksnäring
Tillväxtverket och Visit Sweden gör under 2024 ett framsynsarbete för turism och besöksnäring med syfte att rusta oss för en framtid med ändrade förutsättningar. Vi vill tillsammans med många olika aktörer ta fram och diskutera möjliga och önskvärda framtidsscenarier för att sedan kunna styra mot den framtid vi vill ha.
Här hittar du mer information om framsynsarbetet
Turism är viktigt för många branscher
Besöksnäringen består av många olika verksamheter inom områdena resa, äta, bo, göra och handla. Dessa kan i sin tur delas upp i elva branscher.
Besöksnäringens branscher
Turistkonsumtion
249 miljarder kronor
+ 16% (från 2020)
Exportvärde
57 miljarder kronor
+ 21% (från 2020)
Sysselsättning
101 000 personer
- 2 % (från 2020)
Tillsammans mot målet
Politiska beslut inom olika områden påverkar turism och besöksnäring. Med rätt förutsättningar kan turismens betydelse för Sverige bli ännu starkare. Vi är många som behöver driva arbetet framåt. Både företag, branschorganisationer, kommuner, regioner, myndigheter, regering och många flera. Vi arbetar mot målet att:
Sverige ska ha en hållbar turism, med ett hållbart resande och en hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring som växer och bidrar till sysselsättning och attraktiva platser för besökare, boende, företag och investeringar i hela landet.
Bli en del av vårt nätverk på LinkedIn
Här kan du ta del av och själv dela kunskap och information till nytta för turism och besöksnäringens alla aktörer.