Specialkostguiden

Specialkostguiden är ett stöd för företag som arbetar med gruppmåltider, konferensmåltider eller catering av mat och dryck. Guiden är framtagen av Visita, Hotell och restaurangfacket samt Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF).
Specialkosten har ökat markant de senaste tio åren i Sverige. Maten som serveras på konferensanläggningar, restauranger och cateringföretag påverkas av allergi, intolerans och önskekost. Den här guiden går igenom vad specialkost är, vilka regler och krav som finns och hur företag kan komma igång med att ta fram sin egen specialkostpolicy.
En anpassad specialkostpolicy gör det enklare att leverera en bra helhetsupplevelse
Att ha en företagsanpassad policy för specialkost är viktigt ur flera perspektiv :
- Människors säkerhet och hälsa
Personer med allvarlig allergi kan få livshotande skador av vissa livsmedel. Företag är skyldiga enligt lag att ge korrekt information om allergener. - Bra service
Med hjälp av en policy får personalen bättre förkunskap i god tid. Då kan företaget kan anpassa sina resurser och höja servicenivån. - Klimatmässig hållbarhet
Risken för matsvinn ökar när fler beställer specialkost. Policyn kan vara en hjälp i arbetet med att minska matsvinnet och klimatpåverkan. - Ekonomi och kostnader
Specialkost innebär en högre kostnad per portion jämfört med ordinarie maträtter. Med policyn kan företag förklara och vara tydliga med vilken specialkost som ingår och vilken som kostar extra att beställa.
Exempel på andras riktlinjer kring specialkost
Guiden innehåller även exempel på hur olika företags riktlinjer kring specialkost kan se ut.
- Specialkostpolicy för en mindre konferensanläggning och en större eventlokal som kommuniceras externt till kund
- Intern process för hantering av specialkost i en mindre respektive större konferensanläggning
- Allergimärkning för servis och gäst