Artikeln publicerades 2 juni 2023

Bowters affärsidé bygger på hållbarhet och livsglädje

Det började med en kreativ tanke om ett nytt och mer hållbart sätt att uppleva båtliv. Idag har Bowter sju anställda och serietillverkar sina unika solcellsdrivna elbåtar i Arvika. Målet är att inom två år skala upp produktionen till tusen båtar om året och satsa på den amerikanska och europeiska marknaden.

Fakta: Bowter

  • Bowter tillverkar självladdande elbåtar som kan hyras med hjälp av mobilen. Bowter står också bakom den tekniska plattformen som bland annat innebär att båten är helt nyckellös.
  • Båtarna har plats för upp till sex personer och har en maxhastighet på 4,5 knop. De finns idag på en handfull destinationer runt om i Sverige.
  • Bowter har funnits sedan 2020 och har sin produktion i värmländska Arvika.
  • Läs mer om Bowter Länk till annan webbplats.

- För oss är innovation att tro på nya idéer, följa hjärtat och ha kul på vägen, säger Joakim Spetsmark som grundat Bowter tillsammans med Jonas Ulveseth.

Med sin rundade för, platta botten och en badplattform av solceller skiljer sig Bowter en del från de båtar som vanligen syns i hav och sjöar.

-Vi får ganska mycket feedback. Eftersom båtarna är eldrivna och därmed väldigt tysta så hör man vad folk på land säger. Antingen tycker man att den är ful eller cool, det är sällan något mittemellan, säger Joakim Spetsmark och skrattar.

Tanken med utformningen är att båten ska vara en social plattform där man kan sitta bekvämt och umgås.

-Vår idé bygger på en delningsekonomi där båtarna kan användas av många. Det är mer hållbart än att alla ska ha egna båtar som sedan ligger tomma i hamnen och används några gånger om året, säger Joakim.

Fokus på teknikutveckling

Bowters kunder är i huvudsak destinationsägare som i sin tur hyr ut båtarna. Bokningen är helt automatiserad och görs med några enkla knapptryck i mobilen. Bowter har själva utvecklat mjukvara för bokningstjänst, sjökort och vädertjänster. Via det interaktiva systemet kan den som hyrt en båt även följa batterimängden, hur lång tid som är kvar och hur långt man hinner.

-Det började som en kul grej när vi köpte några plyfaskivor och en hink epoxylim och byggde första prototypen i garaget. Sen kom vi på nya idéer hela tiden. Idag jobbar vi med både hårdvaru- och mjukvaruutveckling, service, uthyrning och support. Jag skulle säga att vi är mer av ett teknikutvecklingsföretag än ett båtföretag, säger Joakim.

I början av 2022 startade företaget sin anläggning i Arvika och producerar i dagsläget cirka två båtar i veckan. Tanken är att etablera en stabil position på den nordiska marknaden för att sedan expandera till södra Europa och USA. Företaget för bland annat dialog med intressenter i Spanien och Texas.

-Sverige är ett litet land med kort säsong. Där är det sol året om och en helt annan marknad. Vi är fortfarande små, men vi har en stor vision, säger Joakim.

Interna workshops

Han beskriver sig själv och medgrundaren Jonas som ”progressionsfanatiker”.

-Det måste hända något och gå framåt hela tiden, annars tröttnar vi. Det är också viktigt att vi känner att det är kul och att vi lär oss saker.

En grundvärdering som de också använder i jakten på rätt kompetens. Bowter vill skapa en kreativ och naturnära arbetsplats där de anställda har frihet att utvecklas. Filosofin är att allt som tillför positiv energi till företaget ger driv framåt och genererar innovation. För att fånga upp medarbetarnas tankar och förslag arrangerar Bowter med jämna mellanrum interna workshops.

-I produktionen tittar vi hela tiden på hur vi kan förändra och implementerar förbättringar löpande. Men när det dyker upp en större grej så gör vi en workshop där vi tillsammans tittar på om det är något vi kan jobba vidare med, nu eller i framtiden, eller om vi ska släppa det.

Som ett resultat av en sådan workshop inleddes ett samarbete med Stena Recycling kring så kallade secondlife-batterier, vilket innebär att delar av gamla batterier från elbilar återvänds.

-Det var en idé som var för bra för att inte gå vidare med. Tanken är att vi ska kunna använda secondlife-batterier i våra båtar. Eftersom de inte förbrukar så mycket energi så blir det ingen större skillnad mot att använda nyproducerade batterier, förklarar Joakim.

Egen AI-assistent

Miljötänket genomsyrar hela företaget och enligt Joakim är det också en miljömedveten kundgrupp som Bowter attraherar.

-Vi drar till oss en annan målgrupp än vad båtbranschen kanske gjort historiskt. Många uppskattar hållbarhetsperspektivet.

För Bowter är det också viktigt att ta till sig ny teknik.

-AI tycker vi är intressant, så det försöker vi implementera i största möjliga mån. Vi har en egen assistent, som vi kallar Lars Sparrow, som är ett internt stöd till anställda när det gäller exempelvis information och tidsrapportering. Vi har också haft med honom på mässa där han informerat besökare om vår verksamhet.

Men Joakim menar att det är hjärtat som är Bowters främsta verktyg.
-Vårt företag är väldigt mycket teknik, men det är också väldigt mycket livsglädje. För oss är det viktigt att skapa ett rättvist klimat där man tar vara på människors engagemang, potential och kapacitet. Kan vi gå före och visa vägen för andra gör vi gärna det.

Tips & lärdomar

  • Våga ta hjälp. Var öppen och ärlig med att du inte kan allting själv. Hitta samarbetspartners att jobba tillsammans med för att lösa problem. Använd dina nätverk för att få tips.
  • Lokalt först. Hur digitalt dagens samhälle än är kan det vara skönt att ha samarbetspartners i din geografiska närhet. Det är smidigt med ett fysiskt möte när man behöver hjälp, kanske särskilt när det handlar om produktutveckling. Det är också en miljöaspekt i att slippa resor.
  • Se till att det inte finns några stuprör mellan olika avdelningar och verksamheter i företaget. Med kunskap och förståelse för varandras vardag och utmaningar skapar företaget bättre produkter.
  • Lyssna på det som finns bakom orden. Det är alltid okej att ha en åsikt. Är någon missnöjd kan det finnas värdefull information kring något som kan göras bättre.
  • Var nyfiken och ha kul. Vi behöver inte forcera innovation, vi brinner för teknisk utveckling. Det finns många intressanta områden som det inte finns lösningar på än.