Artikeln publicerades 2 juni 2023

Innovate or die eller Innovate and die

Innovation är ett av våra hetaste buzzwords och det förstärks i och med utmaningarna som vi ställdes inför under coronapandemin. Det ligger en oändlig mängd förväntningar i ordet. Det inbegriper kreativitet och olika typer av lösningar för att utveckla sin verksamhet. I slutändan handlar det också om att vara med i spelet om kunderna.

I grunden kan man säga att vår värld bygger på att saker förändras hela tiden. Vi har utveckling i besöksnäringen, det går trender i hur människor väljer att resa, vad som är ett fint resmål och hur man bör resa för att bidra till en hållbar utveckling. Samtidigt pågår också världsomspännande trender såsom globalisering och digitalisering, för att nämna två megatrender. Här gäller det att hänga med – detta kallas också med ett fint ord för resiliens. Samtidigt gäller det att veta varför man vill utvecklas. En förändring innebär nämligen alltid en risk. Därav kan man fråga sig vilket statement det är som gäller: ”innovate or die” eller ”innovate and die”.

Olika typ av innovationer

Det finns många olika typer av innovationer. Inom turism hänger nytänkande inom produkt och tjänster ofta ihop. Sedan finns stora, radikala, innovationer som förändrar hela vårt sätt att agera (till exempel när idén om paketresor introducerades på 1800-talet) eller små, inkrementella, förfiningar av vad som redan är på plats (till exempel när paketresor fick sin systeridé, all-inclusive-resor). Ett smart sätt att tänka innovativt är att inkludera kunden. Då kommer oftast nya och helt oväntade idéer in.

Hur blir mitt företag kreativt?

Genom åren har man försökt sätta fingret på vad exakt det är som får oss att vara innovativa och kreativa. Man vet att långsiktigt tänkande spelar roll, att prata med andra eller att man behöver tänka om just för att det är svåra tider. Men det är svårt att omsätta en teoretisk reflektion kring hur man är kreativ till att faktiskt vara det. Ungefär som att lära sig att cykla – här vet vi alla att det kan man inte läsa sig till. Man måste ut och prova. Men man kan använda sig av olika typer av inspirationskällor längs vägen och här är innovationsverktyget ”innovation tools” ett bra underlag. Ett tips är att kika in på nedan webbplats och svara på frågorna under rubriken ”Innovation checklists”. Här får ni många och detaljerade frågor som syftar till att få er att fundera utifrån ert eget företag. Voilà!

Verktyget Innovation tools webbplatsLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats.

Platsens betydelse för utveckling

När man tänker utveckling och progression är det också bra att tänka utifrån den plats man befinner sig på. Vad är det som är unikt just här och just nu? Turism handlar om att ha kontakt med människor från andra platser, men besökarna har ju bestämt sig för att komma just hit, till just denna plats. På så sätt är turism inte lika flyttbar som andra tjänster. Fundera gärna på frågan varför just din plats är attraktiv?

Innovation ruskar om tillvaron

Så vad handlar innovation om när vi nu drar det till sin spets? Innovation handlar i grunden om att skapa lite kaos i den ordningen man har i sitt företag, sin idé eller sin vision. Att tänka innovativt handlar om att ruska om tillvaron lite. Det kan vara bra att göra det här tillsammans med någon – både för att kunna luta sig mot någon annan när det blir motigt men också för att det är bra att bli ifrågasatt – det skärper vår blick för vad det är vi egentligen vill göra. Sedan är det bara att gå ut och prova på olika tankar och idéer.
Lycka till med denna process!


Text:
Malin Zillinger, Forskare vid institutionen för service management och tjänstevetenskap, Lunds universitet samt turismforskningscentret ETOUR vid Mittuniversitetet.